Websites die je kunnen inspireren of op ideeën kunnen brengen.

Kunstenaars

  • Na haar opleiding kwam Kalpa MacLachlan een Japanse kunstenares tegen die haar liet zien hoe je met inkt en een oosters penseel op rijstpapier kunt werken. Vanaf dat moment wist Kalpa dat zij haar materiaal gevonden had en omdat ze de techniek goed wilde leren volgde zij lessen bij Chinese kunstenaars. Zelf heb ik het geluk gehad dat ik van Kalpa de vaardigheden van Sumi-e heb mogen leren. Zij heeft jaren Sumi-e cursussen op de Volksuniversiteit in o.a. Groningen gegeven, maar is daar nu mee gestopt. Zij laat zich inspireren door de natuur: Kalpa MacLachlan Sumi-e Atelier.
  • In het kader van 400 jaar Nederland-Japan betrekkingen verbleef beeldend kunstenaar Erik van Ommen twee maanden op het Japanse eiland Hirado. Daar leerde hij de techniek van Sumi-e. Terug in Nederland paste hij zijn Japanse ervaringen toe op zijn westerse manier van denken en vogels schilderen.
  • Martha Goedings houdt zich al jaren bezig met Sumi-e, het Chinese en Japanse inktschilderen. Ze werkt vanuit haar atelier en exposeert geregeld met haar schilder- en Sumi-e werk.
  • Kazu Shimura is een Japanse suibokuga /sumi-e kunstenaar die door de eenvoud prachtige werken maakt. Hij toont via zijn website en social media hoe hij zijn werk tot stand brengt.
  • Pauline Cherrett uit Engeland, heeft het, in het Nederlands vertaalde, boek Chinees Penseelschilderen geschreven.
  • Beppe Mokuza is een Zen monnik, hij wijdt zichzelf al meer dan 20 jaar toe aan Sumi-e en Zen-meditatie beoefening. Hij exposeert werk, geeft demonstraties van Sumi-e schilderen en houdt lezingen over dit onderwerp in heel Europa.
  • Op het moment dat Fabienne Verdier afstudeerde aan de kunstacademie in Toulouse, studeerde ze ook Chinees. Ze kreeg een beurs maar wees die af. Ze wilde liever in China gaan studeren. Toulouse had een stedenband met de Chinese plaats Chongqing en Fabienne werd de eerste uitwisselingsstudent. Zij heeft uiteindelijk 10 jaar in China gestudeerd in een periode dat de Chinese Culturele revolutie net geëindigd was, maar kunstenaars nog steeds angst hadden om naar buiten te treden. Haar mentor vond dat vrouwen geen kalligrafie mochten beoefenen en sprak ook nog eens een Chinees dialect dat Fabienne niet verstond. Bij het schilderen van herhalende bewegingen bereidt zij zich voor d.m.v. meditatie. Ze schildert met een reusachtig groot Chinees penseel dat aan een 12 meter hoge plafond hangt en dat gemaakt is van 35 staarten van paarden.