Het schilderen van je sumi-e kunstwerk is pas de helft van het werk, want rijstpapier kreukt en kan krimpen. Door het ontbreken van stijfsel kan inkt en verf op het rijstpapier mengen en vloeien, waardoor juist het unieke effect van een sumi-e schilderij ontstaat. Om je sumi-e werkstuk kreukvrij te kunnen bewaren en in te kunnen lijsten, moet het eerst opgeplakt worden op zuurvrij tekenpapier van ongeveer 180 gram of op stevig rijstpapier. Je kunt rijstpapier met behangsellijm opplakken of traditioneel met bloem, aluin en water.
Bij het opplakken wordt het werk weer nat gemaakt en het is daarom nodig om met watervaste inkt en watervaste waterverf (vaak aquarelverf met aluin) te werken. Zodra een sumi-e-werkstuk op rijstpapier is geplakt, komen de kleuren weer mooi naar boven. Rijstpapier is kwetsbaar en scheurt snel wanneer het nat is, dus rijstpapier plakken is een nauwkeurig werkje waar je met aandacht mee bezig moet zijn. In mijn sumi-e-cursus “De Vier Seizoenen”, leer ik je hoe je rijstpapier kunt opplakken.
In de volgende video laat Henry Li zien hoe je op de traditionele manier rijstpapier plakt.