4-Daagse Workshop Sumi-e, Japans Inktschilderen

1,2,4,5 juli 2019 | 10.00 – 16.00 uur | €279 excl. materialen
Je kunt eigen materialen gebruiken. Wat je nog niet hebt kun je de eerste dag bij de docent aanschaffen.
Niveau: beginners en gevorderden
Door: Astrid Menick

Ja, ik doe mee!

De kunst van het weglaten

Bij sumi-e gaat het om de kunst van het weglaten.  Een paar lijnen in inkt op rijstpapier geeft vaak een eenvoudige maar herkenbare afbeelding. Sumi-e,  ook bekend als Japans inktschilderen, betekent letterlijk afbeelding in inkt (sumi = inkt en e = afbeelding).

Waar we aandacht aan besteden

De workshop sumi-e bestaat uit een combinatie van uitleg, demonstraties en praktijkoefeningen. Materialen, lichaamshouding, ademhaling, concentratie en techniek, we gaan hier allemaal mee aan de gang.

Je leert hoe je je eigen inkt maakt door met een inktstaaf en een beetje water op een inktsteen te wrijven. We gaan veel oefeningen doen om op de juiste manier het penseel te vullen en hanteren.

Inkt maken op een inktsteen

Tot rust komen bij het maken van inkt

Chinees penseelschilderen versus Japans inktschilderen

Lijnen in inkt op rijstpapier waarbij je de kunst van het weglaten leert ontdekken

,Oefening van lijnen in inkt op rijstpapier waarbij je de kunst van het weglaten leert ontdekken

Rond de viertiende eeuw hebben de zenboeddhisten vanuit China het inktschilderen naar Japan, Vietnam en Korea gebracht. Voor het leren van de basisstreken worden onderwerpen uit “De Mosterdzaadtuin, Handboek voor de Schilderkunst” gebruikt. De Japanners wilden oorspronkelijk een eigen handboek maken. Uiteindelijk zijn ze daarop teruggekomen. Tijdens de Edoperiode werd een Japanse vertaling van de Mosterdzaadtuin gepubliceerd als “Kai-shi-en Gaden”. Daarnaast heeft het Japans inktschilderen nog veel eigen penseelstreken.

Wat je in vier dagen leert

Tijdens de Summerschool ontdek je in vier dagen naast de basisstreken ook de Japanse penseelstreken die niet in Kai-shi-en Gaden staan. Op vrijdagmiddag heb je meer ervaring in de penseelvoering. Je weet wat voor soort penseel je voor welke streek kunt gebruiken en hoe je die op verschillende manieren kunt vullen.

Na afloop weet je welk penseel je waarvoor gebruikt en hoe je die op de juiste manier kunt vullen.

Je weet precies wat het verschil is tussen zōhō en rohō. En je kent de schilderstechnieken kappitsu hō, hatuboku hō, tarashikomi hō… en nog veel meer. Zonder dat je daarvoor de Japanse taal hoeft te spreken. Je krijgt een uitgebreide handleiding gewoon in het Nederlands, waarin je alles kunt terugvinden.

De kunst van het weglaten

Heel veel oefeningen waarbij je in een enkele streek meerdere tonen op papier krijgt.

Je wordt bewust wat de leegte van het vlak doet en hoe je de kunst van het weglaten kunt toepassen.

Ja, ik doe mee!

Over Astrid Menick

Astrid schildert de ume - pruimenbloesem Astrid Menick (1960) is autodidact als beeldend kunstenaar en docent. Zij tekent sinds ze een potlood kan vasthouden. In eerste instantie bestond haar werk uit schetsen en tekeningen in potlood, houtskool of Oost-Indische inkt. Op haar dertigste is zij begonnen met schilderen met aquarelverf en daarna met andere media zoals acryl- en olieverf en bijenwas.

Ze heeft haar liefde voor het schilderen met zwarte inkt gevonden toen ze aan de Volksuniversiteit in Groningen bij Kalpa MacLachlan sumi-e lessen ging volgen. Toen Kalpa bij de Volksuniversiteit stopte met lesgeven, heeft Kalpa aan Astrid gevraagd of zij de basiscursus sumi-e wilde overnemen.

Stil zitten kan ze niet. Zo volgt ze sinds 2017 lessen in Japanse kalligrafie en heeft het niveau van 2e kyu (middelbare school niveau) gehaald. Eind 2018 is ze begonnen met de opleiding voor het behalen van het certificaat van de Internationale Sumi-e Association.

Astrid geeft sumi-e lessen bij haar thuis en op locatie. Daarnaast geeft ze aan volwassenen cursussen en workshops in persoonlijke en spirituele ontwikkeling.